Wikia

Ilseheks.png

Grianne Ohmsford op de voorkant van 'de Heks van Shannara', paperback.

eiGrianne Ohmsford is een afstammeling van Jerle Shannara, die voorkomt van 'de Heks van Shanara' tot en met 'Straken'. ze wordt in de loop van de boeken beschreven als een mooie, slanke vrouw met een bleke, haast doorzichtige huid, die (in 'Jarka Ruus') ondanks haar leeftijd haar jonge uiterlijk had behouden.

GeschiedenisEdit

Grianne Ohmsford werd geboren in een kleine nederzetting, waarvan de naam niet bekend is. ze merkte al vroeg dat ze de magie van Het Wenslied beheerste, en gebruikte die ook wel eens. de Morgawr merkte dit op, en liet zijn Mwelrets het huis aanvallen. de Morgawr deed alsof hij Grianne redde, en liet haar geloven dat Loper Boh achter de aanval zat. in de vele jaren daarna werd Grianne Ohmsford door hem in de Wildkrook opgeleid in duistere magie, en zaaide ze dood en verderf onder de naam Ilseheks.

IlseheksEdit

als Ilseheks was Grianne een marionet van de Morgawr. ze deed wat hij van haar verlangde, totdat ze zich van hem afkeerde op haar reis naar Parkasia. ze achtervolgde op de Zwarte Maaizeis het schip de Jerle Shannara, en doodde in de loop der tijd een aantal bemanningsleden. op het vasteland van Parkasia ontmoette ze haar doodgewaande broertje Bek Ohmsford. aanvankelijk geloofde ze niet dat hij daadwerkelijk haar broer was, maar later begon ze te twijfelen. in de ruïnes van Kastellaber liet Loper Boh zich na het vernietigen van Ylokwondoor haar neersteken met het Zwaard van Shannara, die Grianne Ohmsford als afstammeling van Jerle Shannara toegang verleende tot haar magie. op dat moment besefte ze al die jaren misleid te zijn. na enkele weken in een soort coma te hebben gelgen, ontwaakte ze op de terugreis naar de Vier Landen. op Stankoord vernietigde ze met hulp van Bek en De Kasteelgeest van Stankoord haar vroegere meester. in de Vier Landen ging ze naar de Hadeshorn om met Loper Boh, die haar had gekozen als opvolger, te praten. ze hoorde van hem een nieuwe druïdenraad op te moeten bouwen.

AartsrhysEdit

in 'Jarka Ruus' blijkt ze deze belofte zijn nagekomen; ze heeft de derde raad der Druïden opgericht. hoewel ze zich heeft bekeerd, heeft ze nog veel vijanden vanwege haar verleden als Ilseheks. zo ook Shadea A'ru, die zich samen met een aantal anderen van haar ontdoet door middel van een toverdrank genaamd Vloeiende Nacht, die haar uitwisseld met een Demon uit Het Jarka Ruus. in het verboden rijk valt ze ten prooi aan de Straken Lord Tael Riverne, die haar gevangenhoud in zijn vesting Kraalgrip. ze ontsnapt met hulp van de Ulk Zomp Weka Dart, en wordt door haar neefje Penderrin Ohmsford weer teruggebracht naar Paranor, waar ze zich ontdoet van Shadea. ze voert hierna nog een aantal taken uit die ze graag gedaan wou zien, benoemde Trefen Moris, Bellizen en Khyber Elessedil tot haar opvolgers en ruilt zichzelf bij de Tanequil in tegen Cinnaminson, haar verleden en stoffelijke lichaam achterlatend en verder te leven als Aeriade.

Around Wikia's network

Random Wiki