Wikia

9789022542927.jpg

de eerste koning van shannara, hardcover

'De eerste Koning van Shannara' is een proloog voor 'het Zwaard van Shannara'. het gaat over de Druïde Bremen die het Zwaard van Shannara laat smeden en daarmee de legendarische Jerle Shannara op de Tovervorst Brona afstuurt.

opbouw van het boek Edit

het boek bestaat uit 34 hoofdstukken, verdeeld over 4 boekdelen:

samenvattingEdit

in het eerste boekdeel wordt verteld hoe de Druide Bremen probeert de Druiden van Paranor duidelijk te maken dat Brona is herrezen. dit blijkt tevergeefs, en alle Druiden behalve Bremen, de Dwerg Risca, de Elf Tay Trefenwyd en de jonge Druide in opleiding Mareth worden gedood door Brona en zijn aanhangers, de Schedeldragers, die de burgt overnemen. de overgebleven Druiden krijgen elk van Bremen een belangerijke opdracht, noodzakelijk om de Vier Landen te behouden en Brona te verslaan.

in het tweede boekdeel, de zoektocht naar de Zwarte Elfensteen, moet Tay Trefenwyd op zoek gaan naar de Zwarte Elfensteen, een Elfensteen die anders dan alle andere Elfenstenen de krachten van hart, ziel en lichaam bundeld in één steen. Hij trekt naar de Elfenhoofdstad Arborlon, om vandaar samen met Preia Starle, Jerle Shannara, Vree Erreden en 10 Elfenjagers verder te gaan naar de Breeklijn, en daar het kasteel Kauw Magna te betreden. hier weet Tay Trefenwyd de Zwarte Elfensteen te stelen, en te ontsnappen uit het instortende kasteel. buiten worden ze echter opgewacht door een overmacht aan Gnomen en Schedeldragers, waartegen Tay de Elfensteen inzet. om te voorkomen dat hij wordt bezeten door de duistere magie van de Schedeldragers die door het gebruik van de Zwarte Elfensteen, beneemt hij door middel van zijn eigen magie zichzelf het leven.

het derde boekdeel gaat over Bremen, Kinson Ravenlock en Mareth, die het Zwaard van Shannara moeten laten smeden. om de benodigde magie hier in te krijgen, moet de Druidentalisman de Eilt Druin erin versmolten worden. deze moet echter eerst gehaald worden uit Paranor, waar ze in een hinderlaag lopen, en op het nippertje ontsnappen door de losgebarsten en krachtige magie van Mareth. na de Eilt Druin te hebben gehaald, gaan zij naar de Haardsteen om daar de oud-Druide Cogline om raad te vragen over een metaallegering voor het Zwaard. Cogline echter wil niks meer weten van magie en Druiden, dus geeft hij hen uiteindelijk met tegenzin een formule. met deze formule reist het gezelschap naar de stad Dechtera, waar zij het Zwaard smeden, door de hitte van het Druidenvuur en de Smidsvaardigheden van de oud-wapensmid Urprox Scel te combineren.

het laatste boekdeel is het verhaal van de Elfen die door Brona en zijn leger worden aangevallen op de Rhennvlakte. in dit deel komen alle overlevende Druiden weer samen om samen met de Elfen en de Dwergen het leger te bevechten. in dit boekdeel wordt ook het Zwaard van Uprox Scel het Zwaard van Shannara, nadat Bremen ontdekt dat Jerle Shannara de uitverkorene is die het Zwaard moet hanteren. Jerle twijfeld echter aan de magie, waardoor Brona niet voorgoed uit de Vier Landen verdwijnt, maar 500 jaar later, in 'het Zwaard van Shannara',weer genoeg kracht heeft om terug te keren.

Around Wikia's network

Random Wiki