Wikia

Wakers

de Wakers van Shannara, hardcover

'de Wakers van Shannara is deel vier, en daarmee het laatste deel, van de Het Erfgoed van Shannara. Het volgende boek in de chronologische lijn is 'de Heks van Shannara'.

het BoekEdit

Het originele boek is geschreven in 1993 onder de titel Talismans of Shannara, een titel die slaat op de talismans die door de erfgenamen van Shannara moesten worden gezocht, en in dit boek ook al gevonden zijn: De Blauwe Elfenstenen, het Zwaard van Shannara en de Druïdenmagie. Het boek is oorspronkelijk uitgegeven door 'Ballentine Books' in New York, maar de Nederlandstalige versie van het boek is in Amsterdam door uitgeverij 'Mynx' uitgegeven.

Het VerhaalEdit

Hierin wordt alles beslist; het gevecht van Loper Boh en de Vier Ruiters, het gevecht tussen de Elfen en de Federatie, en het probleem met Par Ohmsford en Rimmer Dal.

de ElfenEdit

De Elfen worden aangevallen door het oprukkende Federatieleger. Ze sturen een kleine voorhoede met Wren Elessedil om het leger te vertragen, terwijl in Arborlon de rest van het Elfenleger op de been wordt gebracht. De voorhoede voert met behulp van de Vleugelruiters een aantal sabotaties uit, waardoor het leger net zo lang wordt opgehouden dat het gevecht zich op de Rhennvlakte afspeelt. Hier worden de Elfen alsnog in de pan gehakt, tot ze de hulp krijgen van de Vrijgeborenen en de Trollen van Axhind.

Loper BohEdit

Loper Boh neemt het in dit laatste deel weer meerdere malen op tegen de Vier Ruiters. Hij komt erachter dat de magie van de Vier Ruiters het enige is wat ze kan vernietigen, en misleid ze waardoor ze elkaar aanvallen. echter, Dood hield zich tijdens het gevecht afzijdig, en valt Loper aan terwijl de anderen dood zijn. Loper wordt verslagen, maar Cogline red hem met explosieve chemicaliën. hierdoor sterft hij zelf echter wel. De door de explosie verzwakte Dood wordt daarna makkelijk verslagen door de vanwege de dood van Cogline woedende Loper Boh. Hierna gaat deze samen met Rumor op zoek naar de andere erfgenamen van Jerle Shannara.

Morgan LeahEdit

Morgan Leah gaat na zijn avontuur in Eldwist weer op zoek naar de Vrijgeborenen. hij reist naar Verrevliet, waar hij Matty Roh ontmoet. Die brengt hem naar de Vuurrand, waar hij samen met Chandos en Damson Rhee een plan beraamd om de leider der Vrijgeborenen te bevrijden in Tyrsis. Nadat dit is gebeurd, reist hij met Damson Rhee en Matty Roh naar de Zuidwaak op zoek naar Par Ohmsford. Hier varen de twee vrouwen verder naar Keurhaven, waar ze Coll Ohmsford en Het Zwaard van Shannara vinden. Ondertussen bevrijd Morgan Leah Wren Elessedil, die was gevangen door Tib Arne. Hierna gaan de Schadauwen op zoek naar hem, maar hij wordt gered door Loper Boh. Samen met hem, de twee vrouwen, Coll Ohmsford en Rumor bestormd hij de Zuidwaak.

Par OhmsfordEdit

Par Ohmsford vind zijn broer weer terug, maar wordt gelijk daarna zelf door de Schadauwen gevangen genomen. Rimmer Dal probeert in zijn lichaam te komen, maar Par laat dit niet gebeuren. Op aandringen van Loper gebruikt hij het wenslied, maar ditmaal is het sterker dan hemzelf, en kan hij alleen weer de oude worden door Het Zwaard van Shannara. Hij gaat mee naar het hart van de Zuidwaak, waar Rimmer Dal opnieuw in hem probeert te komen. Hij wordt opnieuw gered door Loper Boh, en bevrijd de magie die gevangen was.

Around Wikia's network

Random Wiki